fredag 14 september 2012

Framåt marsch!



Det har hunnit bli 15 lopp sedan jag fick en impulsiv tanke i Västerås i mitten av maj att börja springa lopp. Vem vet, när man stod på startlinjen vid Skärholmsloppet, vad man egentligen skulle tro. När jag efter 5 km, var alldeles spyfärdig och hatade allt vad löpning hette. Att jag sedermera tog beslutet att leta upp fler lopp framöver, betydde att jag cementerade och övertygade mig själv att jag skulle göra ett seriöst försök att springa lopp. Men det där är en historia, som jag gärna vecklar ur mera vid ett senare tillfälle.

---

Hur ser hösten och avslutningnen för min egen del?

15 september - DN Halvmarathon - Stockholm - 21,098 km
22 september - Solsidan Runt - Saltsjöbaden - 5 km
22 september - Topploppet - Solna - 5 km

6 oktober - Solviksloppet - Bromma - 4 km
7 oktober - Hellasloppet - Nacka - 5/10 km

14 oktober - Hässelbyloppet - Hässelby - 10 km



















Det kommer alltså bli premiär att springa två lopp samma dag den 22 september, dock bara lopp på 5 km vardera. Men ändå, jag hoppas att jag pallar det. Tanken var att jag skulle springa både Sicklaloppet och Kistaloppet, men med tanke på träningsvärk och förkylning samt att bägge var på 10 km, valde jag att avstå. Som det ser ut att bli, så är det Hässelbyloppet som avslutar säsongen 2012 för min egen del. Det känns faktiskt lite vemodigt att löpsäsongen kommer att gå mot sitt slut, även om jag de senaste loppen har kämpat och utstått den ena smärtan efter den andra. Så njuter jag av loppen och allt runt omkring. Att åka till Norrtälje tidigt en söndag, dagen efter ett annat lopp, det är väl kärlek om något?

---


Nästa lopp som fokuserats stenhårt på nu är min första halvmara i och med DN Stockholm Halvmarathon som går av stapeln imorgon, den 15 september. Jag har faktiskt varit nervös de senaste loppen, men det här loppet är jag redan nervös dagen innan och känner "fjärilar i magen". Det blir mitt solklart största lopp och att få springa i Stockholms stadsdelar kommer att bli helt klart en upplevelse, det gäller bara att få armbåga sig fram.

Sedan mina lopp förra helgen, har jag "bara" varit ute en gång och sprungit och det var i onsdags. Min GPS-klocka har både varit med och inte varit med mig den senaste tiden, nu lyckades den inte med att hitta någon satellit av någon konstig anledning. Så jag sprang bara med vanligt tidtagarur. Så jag vet inte exakt hur långt jag sprang. Men jag kan gissa att jag sprang mellan 12-14 km, så långt har jag aldrig sprungit förut utan att pausa. Jag hade ett bra tempo och kände mig i god form.

Annars har det varit lite kroppsträning, innebandy och korpfotboll under veckan. När jag skriver detta, är det fredag och jag känner mig lite trött och seg. Idag har det varit total vila inför morgondagen, jag hoppas att lite god sömn blir det som behövs innan det är dags att göra entré på Stockholms gator som löpare.

Jag kommer försöka att njuta varenda minut imorgon. Det blygsamma målet är att komma i mål överhuvudtaget och helst under 2 timmar, men jag satsar inombords på bättre än så.

Vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar