lördag 2 mars 2013

Ingen rast, ingen ro. Bara ha kul och spring som en lo?


Nu har jag till slut fått tummen ur och läst ut "42 195 m Berlin" av Gert-Åke Kegg. Om jag lite kort ska skriva vad jag tycker om boken, för vad tycker jag egentligen? Det är den första löpbaserade boken som jag läser, för jag har inte gjort det tidigare. Jag älskar Berlin, jag har varit där två gånger och vet att det är en stad som passar mig som handen i handsken med deras "fulkultur". Jag ska även springa där, dock halvamara om lite mer än 1 månad. Boken känns en hel del som inspirerande resebok om banan längs Berlins underbara gator, jag känner igen mig en del av gatorna, trots att jag inte har sprungit, utan bara varit en turist och jag myser när jag känner igen mig i hans beskrivningar. Boken blandar hans strävan efter personligt rekord med tillbakablickar kopplade till det här loppet.

Men emellanåt så trots bland alla intryck och funderingar, så känns det utdraget för att det ska bli en hel bok. Boken är på sätt och vis som mina "lopprapporter", som jag skriver. Jag tappar dock ibland intresset och taggar från och till igenom boken i stora delar. Även om jag känner igen mig, trots att jag inte sprungit en mera, så förstår jag det hela. Utsvävningarna är trots allt en del av de intryck man själv som löpare tar del utav ute på lopp, men här känns det som att det blir lite väl mycket stundtals.

Så? Vad säger vi om boken? En bok som inspirerar än till både åka till Berlin som turist och springa dess mara, som ibland har svårt att hålla ett "läshuvud" som jag i fokus. Skulle säkert vara intressant för icke-löpare, men gör bäst nytta hos löpare.



Betyget blir alltså tre löpskor av fem.




---





Det blev en innebandymatch som spelades idag också. Dagen började dock med att jag vaknade 8.47, över en halvtimme senare än vad alarmet sade. Vilket betydde att jag hade c:a 12 minuter på mig att äta en stadig frukost, hitta matchkläder och bege mig mot samlingsplatsen. Med en hel del stress, gick det bra ändå. Matchen då? Det var en tuff och jämn batalj mot ettspelande lag. Vi spelade riktigt bra i första perioden, vi utnyttjade vårt spel till max och hade ledning med 1-2. Men när matchen var slut, så hade vi förlorat med 6-3. Vi tappade ibland tålamodet och spelet emellanåt, vi hade många bra chanser och det blev inte riktigt utdelning på vårt slit. Men så kan det gå. Jag tycker själv att jag gjorde en fullgod insats och fick göra 1 assist, det var nog fjärde eller femte raka matchen med poäng för mig. Något sorts rekord är det nog?

---


Under fredagen blev det att se en basketmatch för första gången på....typ evigheter? Det blev att beskåda basketderbyt mellan Solna Vikings och 08 Stockholm. Helt okej underhållning från bägge lagen, mest underhållande var Solna Vikings karismatiske coach som manade på och gormade i hurtig kostym. Något som jag noterade var att det nästan emellanåt var äckligt disciplinerat försvarsspel från bägge lagen. Jämför man med handboll, så ställer man oftast upp längs en linje. Men i basket, så har man koll på sin gubbe och ha otrolig rörlighet. Något som man givetvis tar till sig som försvarsspelare i innebandy, ha blicken upp mot motståndaren och inte bara bollen. Egentligen självklart, men kul att se och man förstår att det ligger enorm träning bakom det.

Hur slutade matchen? Vinst för 08, som började bäst, tappade lite i mitten och tog tillbaka taktpinnen.

---

Imorgon blir det möte mot min sambo igen i badminton, det ska bli riktigt skoj och jag får hoppas att kroppen inte är alltför sargad efter innebandyn.






3 kommentarer:

  1. Den bästa löparbok jag har läst är Tor Gotaas "Löpning, en världshistoria".

    Avsnitten är fristående och kan läsas "om och om igen" :-).

    SvaraRadera
  2. Jag har bara läst en bok om löpning och det var "Born to Run". Underhållande och inspirerande tyckte i alla fall jag!

    SvaraRadera
  3. @Lennart: Den har jag inte hört talas om förut, den ska kikas in. (:

    @Miranda: Det är en bok som jag har sett delade meningar om, men ska självklart läsas, när tillfälle ges!

    SvaraRadera