torsdag 4 april 2013

Tillbaka från Prag & 2:47 min från Bragdinsats?






Jag är tillbaka från Prag. Jag och min sambo tog en kort tur förbi "gamla stan" vid 11-tiden idag. 7 timmar senare sitter man hemma och följer IFK Göteborgs cupmatch. Tänk, så vad tiden går fort egentligen. Det är helt otroligt, men så är det. Tiden i Prag, är precis som vanligt, helt underbar. Egentligen finns det inga bra ord att beskriva varför Prag är så himla bra, men mysigt och sagolikt är alltid ord som kryper nära till hands vid tanken.

Igår sprang jag nästan 8 km nerför en lång backe, över den kända Karlsbron, via gamla stan och mot ett båthotell (det första hotellet jag och min sambo bodde på för 5 år sedan). Att springa på Karlsbron vid eftermiddagstid är nästan att jämföra åka slalom. För det så knökat med folk, så jag måste utgå från att folk blev väldigt irriterade på när en löpare i IFK Göteborg-mundering sprang förbi och använde minsta möjlighet till att tränga sig förbi. Sen tog jag turen tillbaka mot hotellet. Den här långa backen? Det var den absolut jobbigaste backen jag har sprungit i hela mitt liv. Den är lång och den lutar under en sådan lång tid, så det är nästan absurt. Men nåväl, sen var det klart. Det blev 4:50/km i snitt. Med tanke på hur mycket jag fick knuffa mig fram och ibland stå joggandes vid övergångsställen är jag nöjd. Sen får jag erkänna att jag alltid är dålig med kost oavsett, men extra dålig när jag är utomlands. Så jag var totalt energilös, så det är en större bedrift i sig att det blev under 5 i snitt. Men det var magiskt att löpa över Karlsbron. Det är en kär vän, som aldrig sviker mina ögon.

---


Sen blev det som bekant att kika på först cupmatchen, sedan CL-matchen med Dortmund på TV. Betydde det att dagen var slut och att jag äntligen skulle få vila efter hemkomsten? Nej, då. Jag gav mig upp ett nytt löppass. Klockan var över halv 11 och det var egentligen ren idioti att springa ut så sent, men det fick bli så. Det blev sedvanliga 9 km och något överraskande sprang jag detta på 4:06/km i snitt och det var faktiskt på hyggligt pigga ben, detta skedde. Mer än godkänt, med tanke på det jag kände i kroppen dagen innan ute på Prags gator. Blir det något fler löppass innan halvmaran i Berlin? Kanske, men jag är inte säker på hur jag ska genomföra det passet än.


---


Säsongspremiären på 38:19 på Premiärmilen var helt okej, som ni kanske vet. Sent omsider ställde Lisa Nordén, som hade fått bragdguldet upp och skulle ha det som en del av sin träning. Kul att kända och duktiga atleter syns till i loppen, hon fick tiden 35:32 på Premiärmilen. Vilket borde enligt en snedriven matematik betyda att jag är 2:47 min från bragdguld? Man borde väl få ett bragdguld om man slår den som har fått ett bragdguld, månne?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar