lördag 1 juni 2013

Friday run - Bästa sättet att starta helgen på


Fredagar efter jobbet, finns det något bättre? Man har en hel helg med hur mycket möjligheter som helst. Det börjar dock med ett intensivt löppass på asfalt, på 9 kilometersrundan. Tanken är att det ska vara snabbare än onsdagens pass på 4:08/km i snitt. Det blev också det. Även om kroppen var något seg, då jag hade sovit sisådär den senaste tiden. Det är inte direkt att man ser fram emot att springa direkt när man har slutat på fredagen, men så fick det bli. Det blev 3:56/km i snitt. Tänka sig bara för 2,5 månad sedan, så var jag riktigt glad över att ha sprungit 3:58/km. Idag ser jag det som naturligt att jag springer så snabbt på ett träningspass. Det kan man kalla att man ser utveckling. Både fysiskt orkar jag dra på mera nu och rent psykiskt tycker jag att det är härligt befriande att se progressionen, det är bara att fortsätta gnugga och hitta nästa steg i utvecklingen.

Nästan omgående när man kom hem från löppasset så var det IFK Göteborgs tur att göra det här till en fortsatt bra fredag. Det blev inte så. Mer än så behövs inte sägas.

---






Idag går mina tankar till alla som löper Stockholm Marathon. Jag hänger med lite smått med hjälp av resultat och TV4-sändningen. Vilken härlig löpfest det ser ut att vara. För ett år sedan hade jag precis börjat med löpning, då var jag inte intresserad av att följa förra årets mara. Mer än att tyckte att det var grymt av de som deltog i det ruskvädret. Idag följer jag åtminstone måttligt. Det är ingen omöjlighet att nästa stora mål för min del kommande säsong blir just Stockholm Marathon 2014. Löpning och utveckling handlar om för min egen del av att njuta och spränga sina egna gränser. Så vem vet, om jag ändå inte dyker upp i kommande års upplaga?

2 kommentarer:

  1. Tycker du ska göra det, trots en del smärtor var det en fantastisk upplevelse! :-)
    Ska se om jag inte får ihop ett blogginlägg om det vad det lider också.

    Tyckte du förtjänade en plats i min blogglista för övrigt, lär knappast generera massor av besökare men ändå :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ju ett trevligt blogginlägg så jag. Bara att tänka tanken att springa mara, låter inte alls härligt för fem öre. Men när man väl har genomfört, så finns det säkert ingen bättre känsla. Jag vet själv efter att helt oväntat genomfört en halvmara med de värsta av smärtor, känslan efteråt.

      Tackar, ska göra detsamma. If you scratch my back, i scratch yours! (:

      Radera