fredag 20 december 2013

"Somliga går i trasiga skor..."

"Somliga går i trasiga skor..." är en av Cornelis Vreeswijks kända låtar. Hur kan det ha något med mig och min löpning att göra? Det är något jag har skrivit om förut, men det är värt att ta upp det en gång till. I maj 2012 så började som bekant att löpa på riktigt i och med att jag bestämde mig för att springa mitt första lopp i Skärholmsloppet. Däremot hade små frön såtts längs vägen för att jag skulle ha anlag för att löpa. Ett av dem är jag när utnyttjade ett friskvårdsbidrag senvåren 2011, då jag bestämde mig efter att ha joggat ett tag att jag skulle köpa mig ett par på säljarens rekommendation och det kändes tveksamt till en början, men nu var det absolut startskottet till joggingen kändes betydligt roligare och lättare.

Vad hade jag då sprungit i innan? Jo, det var ett par trasiga grusfotbollsskor som jag hade sprungit runt med. Hål på flera ställen i skon och med noll dämpning, så undrar jag i efterhand vad jag tänkte? Att jag orkade hålla ut, utan att jag gav upp egentligen. I samma veva innan jag började löpa i maj 2012, så sprang jag vad jag har förstått runt 5-6 km och då hade jag 12 (!) pauser som kortades ner till 2 pauser. Sen blev det inga pauser, sen sprang jag lopp och efter det en GPS-klocka. Resten är som vi säger historia, men det är sjukt att jag utsatte min kropp för detta. Idag känns det helt overkligt, men det är som människornas evolution, ibland måste man ta ett stort steg för att komma närmre perfektion helt enkelt.

Jag undrar dock hur det har sett ut för andra löpare, innan de kom in i "rätt fas" och hur tokigt det kan ha varit i början.

---



Oväntad hälsning | Inte nog med att Exotic Snacks nyligen har valt att sponsra mig, det dök oväntat upp ett paket från dem. Paketet innehöll en stor påse med nötter, choklad och annat gott. Den belgiska chokladen smakade verkligen toppen, lite för gott för att jag skulle ha fingrarna i styr. En mycket uppskattad julhälsning från min senaste sponsor, väldigt kul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar