tisdag 21 januari 2014

Julklappar : Bok och OnePiece är ett minne blott!


Det känns otroligt avlägset att behöva tänka på julen nu. Jag vill ändock däremot lyfta fram en av klapparna som hade löparanknytning. Bland alla klappar så fanns boken "Världens löpning" som resetidningen Vagabond står bakom. I boken finns det som det står på omslaget 12 städer med med sammanlagt 36 rundor, utöver det intervjuer med lokala löparprofiler samt lite om resemålet. Perfekt för mig som uppskattar både löpning och resa. Flera utav städerna tillhör mina absoluta favoritresemål som Prag, Berlin, Barcelona och New York. Jag hade önskat att boken var ännu tjockare (även om det innehåller runt 270 sidor), men det är en bra bok att sjunka ner i och bara bläddra i. En "coffee table"-book, som är lätt att plocka fram. Gillar man löpning och har minsta intresse av att resa så tycker jag att man bör ta en titt i denna.

Jag hoppas helt klart på att det kommer någon form av uppföljare, då lär det inte dröja förrän jag har snoken i den med.

Något annat uppskattat som dök upp som julklapp var en mysig flanellpyjamas. Jag har aldrig sovit i en pyjamas i stort sett hela mitt liv, jag tycker det är alldeles för varmt. Kanske de få gånger jag kommer hem efter en utekväll och jag inte orkar ta av mig kläderna, men då är jag å andra sidan inte medveten om någonting heller. Däremot så fick jag den här pyjamasen av min sambo, så jag får utgå att det är totalkört för mina tankar om att införskaffa mig en OnePiece-pyjamas som har drömt lite om. Smart spelat av min sambo uppenbarligen. Ge mig något jag tycker om, för att ta bort alla möjligheter till att jag ska kunna köpa mig en OnePiece.

---

Ungefär såhär kände jag mig i söndags!
I lördags blev det innebandyderby för min egen del, dagen efter mitt lopp i Huddinge. Vi har aldrig vunnit på bortaplan mot dessa, nu lyckades vi vinna efter en hård kamp. För egen del var de bland de bästa matcherna som jag har spelat. Jag kände mig i jättebra form och jag spelade enkelt, inga konstigheter alltså.

Under söndagen blev det 2 mil på tiden 1:24:36 vilket gav 4:14/km i snitt. Det är jag mycket nöjd över, trots mycket snö och halka. Sen så efter ett tag så var jag inne och snurrade på alla möjliga spår i skogen utan att egentligen veta vad jag skulle ta vägen, jag var glad att inga troll tillfångatog mig mitt i all förvirring.

Till måndagen så hade jag sent på söndagen impulsbestämt mig för att göra ett nytt besök i Quicknet Arena i Västerås. Så blev det också. Samma pass. 2.6 km uppvärmning. Sen 1000-800-400-200 x 2. Sen var det 2.6 km nervärmning. Totalt 10 km (50 varv) och något snäpp snabbare än passet förra måndagen. Jag ska försöka lägga upp passet på jogg.se, för de som vill kika lite närmre. Precis som förra måndagen var jag helt slut efteråt. Känns väldigt kul att få den här möjligheten att springa i en inomhushall. Med tanke på att jag bestämde mig så sent, så lyckades jag ånyo göra fans och journalister besvikna genom att inte annonsera för detta i förväg. Däremot träffade jag på en från jogg.se som kände igen mig, det var kul att få tjöta lite.

Allt detta med ett leende på läpparna. Inte illa.


5 kommentarer:

  1. Bra pass där på söndagen, Andreas! Tror du kommer fixa Stockholm Marathon på en riktigt bra tid.

    SvaraRadera
  2. Tack Tove! Ja, jag hoppas att min mer upptrappade träning kan ge önskat resultat! (:

    SvaraRadera
  3. Jag hoppar nog över ketchup till scrambled pancakes, vad tror du om mig? ;))
    Fan vad jag älskar bilder, hahaha! Får jag fråga en sak angående 1000-800-400-200? =) Jag gillar att köra de kort först och stegra uppåt (200-400-800-1000) och har alltid gjort. Nu kanske jag inte ska utgå ifrån vad jag vill utan mer vad som ger "bäst" resultat. Nu är det väl så att jag fått resultat med detta oxå, men du förstår nog vad jag menar =) Kan de vara en bättre idé att köra de långa först?=) Tack på förhand! MVH En mindre bra löpare med noll koll ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadu, det vette fasiken. Folk har så mycket konstigt för sig!

      Jag körde pyramiden tidigare, alltså att stegra upp och sen ner. Men när jag valde att träna inomhus och banan är bara 200 m (fler varv att vänta sig) så kände jag att det skulle vara mentalt lättare att börja med den längsta först och sedan arbeta sig neråt. För då var det lättare att köra hårt på 400 och 200, om jag visste att jag redan hade avverkat 1000 och 800.

      Dessutom har det fördelen att jag effektivt kan träna på en slutspurt då jag har de kortare distanserna kvar.

      Du kan definitivt pröva ifall det gör någon skillnad, men jag personligen tror inte skillnaden är så märkbar. Det är mer för att jag ska ha det mentalt lättare att visualisera passen strax innan jag gör dem!

      Radera
  4. Tack snälla för ditt svar :) Smart idé att köra som du gör när du springer inne.
    Vad menade du med kommentaren på mon blogg:de där kommenterar jag inte ;)? Pizzan eller intervallerna ? Haha!

    SvaraRadera