torsdag 27 februari 2014

Andreas Åkesson feat. Johnny Sellvén


Under vintermånaderna kommer ett antal kända och okända löparbloggare att intervjuas av mig per mail. Jag låter andra få skina i mitt strålkastarljus, kanske min stora fanskara, får möjlighet att hitta ytterligare en favorit?

I min näst sista intervju i min intervjuserie har jag hittat en kille som har många fina lopp på 5 kilometer på sitt samvete, som är närmast allergisk för 10 kilometer verkar det som och han utgör den ena halvan en drömduell: Johnny Sellvén!


"...förmodligen något man kommer sjunga om i framtida generationer"


Du har sprungit många 5 km-lopp på 17.XX. När ska vi egentligen se dig segla under 17 minuter och hur ska du ta dig dit?
Jag har siktat på att ta mig under 17 minuter ett bra tag men aldrig lyckats och jag ska erkänna att det retar mig ganska mycket. Tanken är dock att jag ska göra det denna säsong, förhoppningsvis redan i någon av de första tävlingarna jag deltar i. Annars kan det lätt hända att det utvecklar sig till ett hjärnspöke tror jag. Ska ställa upp i några lopp där jag vet att det finns bra löpare att ta rygg på, jag hoppas att det kommer underlätta en del.

Under vintern har jag för första gången tränat enligt en träningsplan som fokuserat primärt på att springa mer än jag gjort tidigare. Min tidigare träning har inte haft så bra kontinuitet och fokuserat mycket på det som känts bra för stunden. Gradvis kommer jag väva in mer och mer fartträning, något som jag precis börjat med så smått, och det är det enkla receptet som ska ta mig till nästa nivå. Det känns extra tryggt att jag får hjälp med detta upplägg av min tränare, Graeme Stone, som lägger upp min träning både på kort och lång sikt, samt anpassar den när vardagen kommer med små överraskningar. 

Intressant, vi får väl se vad du om du når ditt mål. Vad har du för härliga lopp du ser fram emot 2014?
Det ska bli lika intressant för mig att se vad jag kan prestera i år. 

Har gjort ett preliminärt tävlingsschema för året, där de flesta lopp arrangeras kring Örebro där vi numera bor. Men ett par avstickare är också inplanerade. Fokus är i vanlig ordning för mig på 5 km, men även här kommer jag att variera lite lätt och välja något lopp över 10 km samt 21 km, vilka kommer avgöras lite beroende på hur träningen går. 

- Startmilen, 5 km, Örebro
- Örebro halvmarathon, Örebro
- Kumla stadslopp, 5/10 km, Kumla
- ICA-loppet, 5/10/21 km, Sundsvall
- Nacka halvmarathon 5/10/21 km, Stockholm
- Grabbhalvan, 5 km, Örebro
- Blodomloppet, 5 km, Örebro
- E4-loppet 5/10/21 km, Sundsvall
- Topploppet, 5 km, Stockholm
- Åstadsloppet, 5 km, Örebro
Det blir ett par stycken där ser jag. Även om du och jag har deltagit i samma lopp, men det var innan vi "kände" varandra. Så verkar som du inte vill möta mig, du har haft chansen i Solsidan Runt och jag har t o m besökt din egen hemstad två gånger i vinter. Men jag har fått nobben alla gånger. Nu när jag tittar i din loppkalender, så är det inget lopp som jag har planerat. Hur kommer det sig? När ska den legendariska kampen avgöras?
Vi får se exakt vilka och hur många det blir i slutändan, det är ett preliminärt schema och som småbarnsförälder är inget hugget i sten.

Jag har ställt mig själv samma fråga varför vi inte lyckats stå på samma startlinje. Och när jag insåg att jag duckat dig några gånger försökte jag att se till att vi skulle springa samma lopp förra säsongen. Men med vår flytt från Stockholm till Örebro ändrades förutsättningarna från en dag till en annan dessvärre. Vad gäller dina försök att ta fighten till Örebro är det beundransvärda initiativ, och jag har ingen annan ursäkt än att jag fokuserar på träning i vinter och följer den plan min tränare lagt upp åt mig. Samtidigt kan man vända på frågan, varför ställer inte du upp i ett lopp jag planerar att köra i Stockholm i år? 

Oavsett hur det blir är det bara en tidsfråga tror jag och när det väl är tid för en kamp kommer den att bli episk, förmodligen något man kommer sjunga om i framtida generationer. 

Så kan man också se det. Jag har dock valt att prioritera andra lopp när du springer i Stockholm, tråkigt nog. I vilket fall. Jag har tidigare frågat detta på din blogg, varför har du inte sprungit något 10 km-lopp än? Vad siktar du på där?
Jag ska nog köra i alla fall ett lopp på 10 km i år, vad jag siktar på där vet jag inte riktigt då jag mer ser det som träning, men gissningsvis runt 37 minuter hade varit trevligt. Är betydlig mer snabb än uthållig av mig så ju länge lopp desto sämre tenderar jag att prestera.

Det har blivit så att varje gång jag kört ett lopp så har det alltid funnits ett alternativ på 5 km och det är den distans jag föredrar att springa. Även om jag varit nära att anmäla mig till 10 så kan jag aldrig hålla mig från halvmilen. Men nämnda svaghet över längre distanser väger säkert in rätt mycket också om jag ska vara ärlig.
Jag håller med. Jag gillar också att springa 5 km framför 10 km. Apropå längre lopp, jag följde dig i Stockholm Marathon förra året via nätet. Du satsade ganska högt innan om jag minns rätt, men du fick till slut tiden 3:15. Varför blev det så?
Det finns flera anledningar. Dels att målet var för högt satt till att börja med. Dels att skador ställde till det vid två tillfällen under vintern och jag missade massor med löpning då. Långpassen var det som drabbades hårdast så jag kom till start undertränad för distansen. Sedan blev det inte bättre med när jag fick ett skavsår under ena stortån ca halvvägs in. Brukar normalt sett aldrig råka ut för skavsår, ironiskt nog. Hade aldrig nått mitt mål även om jag sluppit skavsåret, men jag hade gärna klarat mig utan det om jag fått välja.

Men det var trots detta en väldigt rolig upplevelse och jag ska definitivt göra om det, med mer träning under bältet. Loppet i sig var fantastiskt med all publik och stöd från volontärer och inte minst min familj.

Härligt att du tyckte att det var en trevlig upplevelse, trots allt! Jag ska själv göra debut på maran i maj, ge mig två värdefulla tips för att få en fin sluttid?
En bra fråga. Baserat på mina egna erfarenheter från maran, skulle jag fokusera på långpassen. Och utöver det ännu mer fokus på långpassen. Finns såklart massor av viktiga saker att tänka på, men för egen del blev avsaknaden av längre pass en brutal påminnelse att man blir bra på det man tränar.

Men om jag tolkat din träning rätt via bloggen ser det ut som om du har koll. Och jag tror du kommer göra en kanontid med tanke på hur din utvecklingskurva sett ut. Oavsett tid så lovar jag att det är en häftig upplevelse.

Tack för att jag fick intervjua dig! Vi får se när löpningens duell nummer ett får möjligheten att avgöras! Du följer Johnny på hans nya och fräscha sida här.
Tidigare intervjuer:
[12/12] Tove Langseth
[22/12] Carl Wistedt

Nu återstår det bara en person kvar i min intervjuserie med mer eller mindre kända löparbloggare. Det kommer att komma ledtrådar i form utav bilder vem personen är, gissar man rätt är man med i en liten mini-tävling. Mer om det inom kort!

3 kommentarer:

  1. Vilken härlig intervju och vad kul det skulle vara att se er två tampas mot varandra :-). Det ser jag fram mot när det sker :-)!

    Ha det fint! // Lennart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kollar i detta nu på om jag kan ändra mitt schema lite, den här duellen har skjutits upp för länge! :-)

      Radera
    2. Lennart: Tack! Det blir säkert helt underbart när det sker. Detsamma!

      Johnny: Låter spännande! (:

      Radera