söndag 16 februari 2014

Inomhussäsongen fortsätter


Jag hade tänkt att skriva en sammanfattning om inomhussäsongen idag. Men så blir det inte. För att i veckan så anmäldes jag till Storängsöz i Storängshallen med 5000 meter den 4:e mars. Vilket betyder att jag kommer att göra debut på den distansen inomhus, istället för att springa 15 varv, så kommer det att bli 25 varv. Det här beskedet innebär tre positiva saker egentligen.

Den första är att jag inte har velat släppa inomhussäsongen än, även om jag har kämpat otroligt hårt för de tider jag har fått på 3000 meter, så har jag haft det väldigt kul.

Den andra positiva att jag får något att satsa emot återigen inom en ganska snar framtid. Annars hade det varit första utomhusloppet Premiärmilen i slutet på mars. Visst hade jag kunnat träna utan större problem tills dess, men det känns som får långt i framtiden och det här loppet ligger alldeles perfekt för mig.

Den tredje är att jag kommer att få ett fint kvitto på vad jag ligger när det gäller just 5000 meter. Jag jagade under 17 minuter förra säsongen utomhus på 5 kilometer, med tanke på hur bra jag har tränat, så hoppas jag att ligger strax över 17 minuter eller kanske ännu bättre?

Trycket efter sista loppet förra helgen i Sätra har varit stort att man vill fortfarande se mig springa inomhus, eftersom man då får se mig hela loppet, istället för några enstaka sekunder när man kör utomhus. Därför är det extra kul att glädja alla fans att man får se mig i hela 25 varv.

---

Hur har löpningsveckan varit?

Det har bara blivit två löppass, eftersom jag tog en liten "mentalt brejk" efter sista loppet. I onsdags blev det ett 15 km asfaltspass på 1:03:48 (4:15/km i snitt) och igår blev det ett pass på 22 km i skogen på 1:34:00 (4:16/km i snitt). Jag har varit fram och tillbaka i hur jag har mått, jag trodde att jag var på uppgång men nu i fredags började det går neråt lik förbannat. Inte så pass mycket att jag inte kunde genomföra ett strålande långt pass i skogen. En väldigt härlig känsla att få springa i skogen, framförallt när det inte finns någon snö eller slask som stör för en.

I övrigt har det blivit två innebandyträningar och en innebandymatch idag (förlust, men jag gjorde ett mål för första gången på länge och det är alltid lika kul och oväntat).

Kolla gärna in min lokala blogg på Nacka Värmdöposten här.

6 kommentarer:

  1. Aha - kul att det blir ett lopp till inomhus! Och vad är det här med att inte känna sig helt bra, men heller inte riktigt dålig? Jag höll på i nästan tio dagar och velade om jag var frisk eller sjuk. Nu har jag bestämt mig för att jag är frisk! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte, tycker det är väldigt jobbigt. Jag bestämmer mig alltid för att vara frisk, men ibland håller det inte hela vägen. Hoppas bara det inte är något som slår ut! (:

      Radera
  2. De flesta människor känner sig så vid den här tiden på året. Svårt att avgöra när och hur hårt man ska träna. Själv har jag tyvärr lite för lätt att ge mig "träningsledigt". Väldigt nojjig över vad som kan hända med hjärtat om man skulle träna sjuk.

    Tack för en välkriven löparblogg. Speciellt med tanke på att du är så ung.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med. Hjärtat är viktigt.

      Tack, det var väldigt fina ord. Jag blir blir alldeles varm av ditt sista stycke.

      Radera
  3. Yey, huddingelopp! Jag har bara kört 5000m en gång, och jag tyckte nog att det var något mindre jobbigt än 3k. Man kan ju inte pressa lika hårt hela vägen. Eller kan man? :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är mindre jobbigt än 5 km, men jag hoppas att jag kan vara smart nog att disponera min energi över 25 varv...!

      Radera