onsdag 15 oktober 2014

Andreas Åkesson feat. Kim Karlsen



Under vinterhalvåret 2013/2014 så startade jag en intervjuserie, där jag, per mail, intervjuade olika mer eller mindre kända löparbloggare. Alltifrån vanliga motionärer till elitlöpare fick utrymme här i bloggen. Intervjuserien blev riktigt uppskattad av många. Av både inläggsstatistik, mail och kommentarer, så tog jag beslutet att göra en "Säsong 2" av denna intervjuserie. Så nu kommer 8 nya löparebloggare att få synas i mitt härliga strålkastarljus.

Det har dröjt ett bra tag från min första intervju tills nu, men nu är det dags igen. I den andra intervju så möter vi en springande snickare som pratar om hur han från helt otränad kom att bli löpare, vilket hans absoluta drömlopp och hur han gör för att utmana sig själv för att bli bättre; Kim Karlsen.



"Starten i Berga by kl 05:00 kommer jag ha med mig resten av livet"

Beskriv för läsarna, vem du är?
Jag är 46 år gammal, snickare till yrket med egen firma. Jag bor i Fullersta i Huddinge med min sambo och har 3 barn. Började med löpning för 2 år sen, innan dess hade jag aldrig tränat någonting i mitt liv.

Varför började du med löpning? Berätta om din första tid inom löpningen?
Jag följde med min då 11-åriga dotter för att titta när hon skulle springa lilla Midnattsloppet i augusti 2012. Jag blev helt betagen av atmosfären och alla människor på startlinjen och började fundera på om jag någonsin skulle kunna stå där själv. Jag hade ett väldigt osunt levande och vågen visade tresiffrigt, men dagen efter provade jag en runda som va ca 4,5 km. Det slutade med promenad efter halva distansen och en tid runt 48 minuter! Sedan dess har jag alltid haft uret med mig och försökt bli bättre. Den första tiden sprang jag mest denna slinga och både tiden och vågen rasade snabbt i början. Efter någon månad provade jag milen för första gången och gjorde den på 1:09.

Riktigt kul att se hur folk kommer in till löpningen. Efter den här starten, vad hade du för mål sedermera efter detta med löpningen?
I början var det  så kul att se tiderna förbättras hela tiden. När jag för första gången gick sub-50 på milen började jag så smått att drömma om sub-45 osv. Jag har flyttat fram målen hela tiden. Rent generellt kan man väl säga att löpningen ersatt allt det andra jag slutade med innan jag började att träna. Jag mår så bra nu både kroppsligt och själsligt av löpningen. Just nu gillar jag att springa långt, har snöat in på det tror jag. Huvudmålet är att kvala in till New York Maraton, då behöver jag som M45 fixa en halvmara på sub-1:25. Nåt att bita i till nästa år

Vi får hoppas att du får möjlighet att springa i New York. Vilket är ditt favoritlopp? Varför?
Ja, det hoppas jag med! Man kan ju säkert åka dit ändå tex med Springtime men för mig gäller nog kvalgränsen ändå! Att ha något att kämpa för! Jag har inte sprungit jättemånga tävlingar men utan och tveka en sekund säger jag Ultravasan 90 som jag sprang i augusti! Starten i Berga by kl 05:00 kommer jag ha med mig resten av livet. En upplevelse utöver det vanliga. Musiken som dånade ut i högtalarna, Marschallerna som kantade den först backen upp i mörkret ut i skogarna var något i hästväg. Så som loppet utvecklade sig för mig då medaljtiden var mitt mål och jag lyckades ta den med bara 12 minuters marginal vilket var helt osannolikt skönt. Speciellt då jag missade att göra Stockholm Maraton på grand av skada så var känslan på upploppet i Mora något jag aldrig kommer att glömma.

Låter grymt härligt. Du tränar med Huddinge AIS. Hur ser en vanlig träningsvecka ut för dig?
Jag tränar med långdistansgruppen på tisdagar och torsdagar kl 18:30. Övriga träningspass kör jag oftast sena kvällar eller nätter då familjen med aktiviteter inte ska drabbas. Jag körde förut mycket tidiga morgnar, men upplever det lättare att köra på kvällarna. Brukar bli ca 6-7 pass i veckan och just nu ligger jag på en mängd av ca 70-80km i snitt ungefär. Ibland om familjen är borta brukar jag sno åt mig ett extra pass på bästa dagtid om jag kan, då brukar jag ta mig till skogen och lite obanat då det är lite knixigare att få till i mörkret.

Låter som att du har mycket att göra. Sista frågan nu, du har gjort en imponerande resa från ingenting till att löpa såhär mycket. Vad har du för tips och råd till de som ligger i startfasen av att börja springa?
Det som hjälpte mig i början va att alltid hitta på nåt kul med varje pass! Till exempel att idag ska jag försöka springa sista km i en viss fart, typ ”pricka tiden” med mig själv. För mig har det funkat med att ”tävla” mot mig själv också. Jag har alltid velat straffa tiden som jag gjorde förra gången jag sprang en viss runda. Ett tips kan vara att inte ta på sig för mycket kläder. Det blir oftast varmt  efter nån km och inget roligt med massa blöta kläder. Sen har det varit ett jättelyft för mig att gå med i en grupp och träna med andra. Så roligt och bra då det är lättare att få till riktigt bra pass när man är fler.

Keep on running!!

Tack Kim för att du ställde upp, vill du följa den springande snickaren gör du det här

Är du intresserad av att läsa intervjuer från säsong 1 och säsong 2, så hittar du de här:

Säsong 2:

Säsong 1:
[12/12] Tove Langseth
[22/12] Carl Wistedt

2 kommentarer: