söndag 5 april 2015

Daylight Saving Time - Tack för det!



Jag måste bara få skriva att jag är glad att DST finns. Nej, det är ingen drog som man skulle kunna tro ifall man fick gissa sig till vad det är. Det är kort och gott - Daylight Saving Time, det står helt enkelt för sommartid. När man drar fram klockan under våren.

"Sommartid innebär att lokal tid justeras fram en timme under en del av året i syfte att bättre nyttja den ljusa delen av dygnet under sommaren genom att människor följer klockan vid uppstigning."
- Wikipedia-artikeln om sommartid.

Vad spelar det mig för roll egentligen? Det är rätt så ljust nu framöver ändå under sommaren. Jo, det ska jag berätta för dig. Det innebär att jag har möjligheten att åtminstone springa ett kortare tur i skogen på de vardagar, då jag jobbar senare också. En dag i veckan, oftast tisdagar, slutar jag en timme tidigare och har möjligheten att dra nytta av ett längre pass i skogen. Jag har följt den där utvecklingen, när solen går ner rätt så länge nu, det har varit en nyckelsak i min planering av träningen. Gäller det vardagar, så har det under de flesta månader under vinterhalvåret varit i stort sett omöjligt att springa i skogen efter jobbet. Det är för mörk. Ja, jag har pannlampor och så. Det är inte riktigt samma sak helt enkelt.

Dessutom har jag dragit nytta av att ha koll på soltimmarna även under helgerna, då har jag kunnat planera hur sent jag faktiskt kan springa för att ändå vara ute i ljuset som möjligt. Vi kan väl säga att mina längre pass under helgerna, har gjort mig lite smålat och jag har svårt ta mig ut som det är, därför drar jag på det så mycket det bara är möjligt. Nu "hoppade" vi fram en timme helt plötsligt, så nu tutar jag och kör. Det kommer alltså bli övervägande skogspass än asfaltspass helt enkelt. Utan tvekan. Hurra för det.

---



Imorgon står det att jag ska springa Enhörnas påsksmäll. Så blir det inte. Det har ingenting med att jag inte är redo eller så. Det här beslutet tog jag egentligen redan innan halvmaran i Lissabon redan. Det är slitsamt mentalt att springa två snabba halvmaror med resor på köpet, för att sedan en vecka senare, försöka pressa på milen. Utöver detta utnyttjar jag påskhelgen till en hel del effektiv träning, hur det ser ut, får ni se i kommande inlägg helt enkelt. Jag är ledsen att göra en del supportrar och andra glada människor besvikna, att jag inte ställer upp imorgon. Däremot, lördagen den 11 april, gör jag utomhusdebut i Sverige, i och med Kvantumloppet i Huddinge. Då är ni hemskt välkomna att heja och hälsa på mig.

1 kommentar:

  1. Tack,ja det var en trevlig vistelse. Falu Gruva uppskattades av alla

    SvaraRadera